Weinig of slecht slapen schaadt ons lichaam en niet alleen vanuit het oogpunt van gemoedstoestand of energieverbruik, er zijn andere problemen die het gebrek aan slaap kunnen veroorzaken. Een volwassene zou gemiddeld tussen de 7 en 9 uur per nacht moeten slapen, maar helaas slapen de meeste mensen minder of vinden het niet belangrijk om al die tijd te rusten, omdat ze zich altijd fit voelen. In werkelijkheid speelt slaap een fundamentele rol bij het gezond functioneren van ons lichaam en leidt te weinig slaap tot ernstige gevolgen.

Niet goed slapen kan leiden tot gewichtstoename: slaap werkt op verschillende functies van ons lichaam, een van deze heeft te maken met de moleculen die het hongergevoel reguleren. Minder slapen zorgt ervoor dat je vaker honger hebt, vooral suikers en vetten die het lichaam vraagt.

Weinig of niet slapen kan huidproblemen veroorzaken: nachtbraken of een paar uur slapen, zorgt niet alleen voor de klassieke donkere kringen onder de ogen, maar kan ook andere huidproblemen veroorzaken.

• Het kan bijvoorbeeld collageen beschadigen, het eiwit dat onze huid glad en soepel maakt, om het vroegtijdig te laten verouderen.

• Weinig slapen kan ook meer ernstiger ziekten veroorzaken: sommige hiervan zijn hartaanvallen, infarcten, hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, diabetes, beroerte. Bovendien wordt geschat dat 90% van de mensen die lijden aan slapeloosheid last hebben van geassocieerde aandoeningen, die soms niet gemanifesteerd worden.

Ga verder naar de volgende pagina om de andere symptomen te zien..